December 6, 2021

IKLEENS

Cleaning Chemicals, Cleaning Tools, (PG) (JB), Johor, (KL), N9, Pahang, Melaka) Cleaning Machinery

Langkah Membersihkan Kolam Renang

5 min read

Sekiranya anda mempunyai kolam renang peribadi, anda harus menjimatkan kos penyelenggaraan dengan membersihkan sendiri kolam renang. Ini adalah kerja yang sukar dan anda perlu memantau tahap kimia di kolam anda sekurang-kurangnya tiga kali seminggu. Namun, anda perlu melakukan ini untuk memastikan kolam bersih dan selamat semasa digunakan.

BAHAGIAN 1: Memungut dan Menyikat Kotoran
1. Pastikan anda mempunyai semua peralatan yang diperlukan. Sebelum mengambil dan menyikat kolam, pastikan semua peralatan ada. Pastikan anda mempunyai tongkat teleskopik. Tongkat perlu dilap terlebih dahulu untuk memastikannya bebas dari kotoran dan serpihan yang boleh mencemarkan kolam anda.
Anda mesti mempunyai skimmer atau jaring daun. Alat ini berbentuk jaring kecil yang melekat pada hujung tongkat teleskopik dan digunakan untuk mengambil daun dan serpihan lain dari permukaan air kolam. Seperti semua produk pembersih kolam, skimmer daun harus dibersihkan secara berkala.
Pastikan anda mempunyai berus kolam. Alat ini digunakan untuk membersihkan sisi, anak tangga dan riser kolam anda. Kotoran dan habuk terkena pada sikat, jadi pastikan anda membersihkan alat ini juga secara berkala.

2. Bersihkan permukaan kolam dengan skimmer daun.
Langkah pertama membersihkan kolam adalah menggunakan skimmer daun. Sebenarnya, langkah ini harus dilakukan setiap hari untuk memastikan kolam renang anda bebas dari pencemaran. Langkah ini adalah bahagian mudah dalam penyelenggaraan kolam renang. Pasang skimmer ke tongkat teleskopik untuk memulakan. Kemudian, gunakan jaring untuk mengambil kotoran. Dedaunan sering jatuh ke kolam renang luaran. Anda hanya boleh menggunakan skimmer bersih untuk membersihkan benda asing dari permukaan air kolam.

3. Sikat dinding dan tangga kolam.
Setelah membersihkan kotoran yang terapung di permukaan kolam, gunakan sikat kolam untuk membersihkan dinding, tangga, dan tangga kolam. Langkah ini mesti dilakukan setiap minggu. Pasang sikat kolam ke tongkat teleskopik dan sikat kawasan kolam, dan gunakan lebih banyak kekuatan jika kotoran cukup degil. Perhatikan lebih banyak kawasan dengan peredaran air yang buruk, misalnya di tangga.

BAHAGIAN 2: PENYEDUT (VACUUM) KOLAM
1. Pilih vakum kolam. Penyedut kolam digunakan untuk membersihkan lantai kolam. Terdapat pelbagai jenis penyedut kolam bergantung pada jenis kolam dan keperluan peribadi. Pembersih automatik boleh didapati dalam tiga jenis. Kami tidak mengesyorkan menggunakan pembersih vakum kerana sering menyedut benda seperti batu, yang boleh merosakkan sistem penapisan. Pembersih sisi tekanan dipasang pada jet pengembalian dalam sistem penyaringan kolam dan berfungsi dengan membuang kotoran dari air yang disaring dan meletakkannya di dalam beg pakai buang. Walau bagaimanapun, kaedah ini memerlukan anda melakukan penapisan. Pembersih automatik yang paling cekap adalah pembersih kolam robot. Unit serba lengkap ini mengelilingi dasar kolam dan mengumpulkan serpihan. Walau bagaimanapun, kaedah ini memerlukan banyak wang.
Anda boleh menjimatkan wang dengan menggunakan penyedut kolam manual. Anda boleh membeli alat ini dalam talian atau di kedai perkakasan. Pembersih vakum ini dilengkapi dengan manual pengguna yang harus anda baca semasa memasang dan menggunakan perkakas.

2. Sediakan alat penyedut. Setelah memilih alat penyedut kolam yang paling sesuai dengan keperluan anda, sediakan alat anda. Sebilangan besar alat penyedut kolam dilengkapi dengan manual pengguna yang patut dibaca.
Untuk penyedut manual, biasanya ada cara untuk memasang kepala penghisap ke tongkat teleskopik. Seterusnya, anda perlu menurunkan kepala penghisap ke kolam. Setelah itu, pasangkan selang ke kolam renang, pastikan semua udara keluar dari selang sebelum dipasang di pam yang dilengkapi dengan alat penyedut manual. Sekiranya udara masih dalam selang, pam anda mungkin rosak.
Pembersih vakum selalu disertakan dengan arahan pengeluar untuk digunakan. Sekiranya anda tidak pasti cara menggunakan pam penghisap, biasanya ada nombor telefon di kotak tempat anda boleh menghubungi.

3. Vakum kolam anda seperti vakum permaidani. Gunakan vakum kolam seperti membersihkan debu di permaidani. Gerakkan alat ke dasar kolam, beri perhatian khusus pada kawasan yang keras kepala. Untuk sebilangan pembersih automatik, anda tidak perlu menyedut kolam sendiri.

4. Kosongkan kolam anda sekurang-kurangnya seminggu sekali. Banyak kotoran dan bakteria terbentuk di dasar kolam anda. Anda harus mengosongkan kolam sekurang-kurangnya sekali seminggu untuk menjaga kebersihan dan keselamatan kolam.

BAHAGIAN 3: Mengawal Bahan Kimia Kolam
1. Uji pH kolam. Terdapat banyak bahan kimia dalam air kolam yang membantu menjaga kebersihan kolam. Faktor seperti cuaca dan penggunaan kolam dapat mempengaruhi tahap pH kolam. Anda harus menguji tahap pH kolam anda sekurang-kurangnya tiga kali seminggu untuk memastikan ia selamat digunakan.
Anda boleh membeli penguji pH di farmasi atau pasar raya. Baca ulasan pelbagai jenama sebelum membeli untuk memastikan anda memilih jenama yang benar-benar berkualiti. Setelah itu, gunakan penguji pH untuk menentukan tahap pH air kolam. Tahap pH kolam harus antara 7.2 dan 7.6. Sekiranya pH berada di luar julat ini, anda perlu menggunakan kenaikan atau penurunan pH. Gunakan seperti yang diperlukan untuk menyesuaikan tingkat pH kolam anda.

2. Periksa penapis kolam. Anda harus memastikan kawasan sekitar penapis kolam bebas dari serpihan dan serpihan. Bersihkan penapis sekiranya terdapat kotoran yang tersumbat di situ.

3. Tambahkan tablet klorin pembersih. Tablet pembersih adalah tablet yang boleh dibeli secara dalam talian atau di kedai perkakasan. Tablet ini akan larut secara perlahan dan membebaskan klorin untuk membunuh bakteria di dalam air kolam. Anda mesti menambahkan tablet ke kolam mengikut arahan pada label. Anda juga perlu menambahkan tablet ke skimmer, floater, atau feeder automatik anda untuk memastikan semua peralatan ini tidak tercemar dengan bakteria.

4. Pertimbangkan untuk mengejutkan kolam renang (pool shock). Kejutan kolam adalah jenis pembersihan kolam yang mengawasi bakteria yang dilepaskan oleh pelbagai objek, seperti rambut, air kencing dan peluh. Sekiranya anda bimbang tentang pencemaran semasa menggunakan kolam, kami mengesyorkan melakukan kejutan kolam.

BAHAGIAN 4: Membersihkan Kolam Renang yang Sangat Kotor
1. Keluarkan semua sampah dengan jaring daun. Sekiranya kolam anda sangat kotor sehingga airnya hijau, pembersihan malah memerlukan usaha tambahan. Pertama sekali, kemungkinan terdapat lapisan busa dan serpihan di permukaan kolam. Jangan gunakan skimmer untuk mengambil serpihan dari permukaan dan memburukkan lagi keadaan kolam. Sebagai gantinya, gunakan jaring daun untuk mengambil sampah dari kolam. Sekiranya anda tidak memilikinya, beli di kedai perkakasan.

2. Laraskan bahan kimia. Kolam yang sangat kotor mesti dihuni oleh bakteria. Anda perlu menyesuaikan tahap kimia sehingga kolam renang selamat digunakan.
Uji dan sesuaikan tahap pH air. Langkah ini mungkin memerlukan beberapa hari ketika anda berusaha untuk menentukan jumlah kenaikan dan penurunan pH untuk digunakan untuk mengubah tingkat pH kolam menjadi angka yang aman. Selain meningkatkan dan menurunkan kadar pH, anda mungkin juga memerlukan penambah alkalinitas. [16] Ingat, tahap pH yang ideal untuk kolam adalah antara 7.5 dan 7.8.
Pool shock. Kolam yang sangat kotor memerlukan renjatan kolam selama beberapa hari untuk mengembalikan tahap pH kolam ke tahap yang selamat. Mulakan dengan menambahkan kejutan 11-15 liter ke air kolam. Perhatikan jika air kolam berubah menjadi awan putih, hijau terang, atau cerah pada waktu pagi. Sekiranya tidak, tambahkan kejutan 11-15 liter lagi dan tunggu 24 jam. Ulangi proses ini sehingga air kolam berubah warna.

3. Hidupkan penapis 24 jam sehari. Anda harus menjalankan penapis kolam 24 jam sehari selama beberapa hari untuk membuang bakteria dan kotoran yang terkumpul di kolam.
Pastikan anda mencuci semula penapis 3-4 kali sehari. Air hijau boleh menyumbat dan merosakkan penapis. Kaedah pembersihan cucian belakang perlu dilakukan dengan kerap semasa membersihkan kolam yang kotor.
Periksa sistem penapisan anda jika kolam tidak habis dalam 4-5 hari. Ini mungkin menunjukkan masalah dengan sistem penapisan. Anda mungkin perlu menggantinya sebelum kolam dapat digunakan lagi.

4. Bersihkan lantai kolam. Setelah air kolam anda jernih dan level pH tepat, bersihkan lantai kolam menggunakan vakum kolam. Perlu diingat bahawa jika anda tidak berpengalaman membersihkan kolam dan terdapat banyak kotoran di lantai kolam, kami mengesyorkan agar anda menggunakan perkhidmatan profesional. Sampah boleh menyumbat dan merosakkan paip kolam, dan menyebabkan sistem penyaringan kolam pecah dan robek.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.
Enable Notifications    OK No thanks